#7 – Treningstips fra Ingrid Kristiansen! – Melanomløpet 2020

#7 – Treningstips fra Ingrid Kristiansen!

Nylig var vår egen Kristian innom selveste Ingrid Kristiansen for tilpasset treningsveiledning, en bursdagsgave fra søsken han sent vil glemme. (Les presentasjonen av Kristian i forrige blogginnleggg.)

-Løping har vært spesielt viktig for meg etter at jeg ble syk, og gitt livet tiltrengt normalitet. Det viktigste er å holde meg skadefri så jeg får ha løpegleden hele året, men samtidig vil jeg ha mest mulig resultat av treningen. Jeg var derfor spent på hvordan Ingrid mente jeg burde trene. Til tross for at hun er så merittert og verdenskjent formidler hun sin enorme kunnskap om løping på en enkel måte.

Kristian løpte 50 minutter på tredemølla under testen og fikk gode råd for å styre treningsintensiteten fremover og forhåpentligvis forbedre formen noe til vårens store mål. Dagen etter besøket hos Ingrid fikk han en grundig og forståelig rapport med forslag til treningsøkter samt bilder og film av seg selv på tredemølla.

-Hun mener jeg har trent litt for hardt, og må «slippe opp litt». Min terskelpuls kom hun frem til var 178-180 (akkurat det jeg har trodd) og jeg skal ikke over denne på trening. I forhold til før blir det som å trene med foten på bremsen, og i tillegg anbefalte hun å erstatte noen av de harde øktene med rolige. Fremover blir det minst 3 økter per uke, og en typisk uke vil se slik ut:

Økt 1: Rolig langtur, puls 120-150 (varighet 75-105min)
Økt 2: Intervall, opp mot terskelpuls på dragene, og aktive pauser.
Økt 3: 45min, «midt imellom» rolig og hardt, puls 145-165.

-Utifra løpe-terskeltesten på mølle i 50min regnet hun seg frem til min terskelpuls og terskelfart, og anslo hva som kan være et realistisk mål/tid på 10km distansen i mai. Det er viktig å presisere at rådene er tilpasset meg og mitt grunnlag, og jeg anbefaler andre å få gjort det samme!

Kristian har blitt frarådet av legene å løpe lange distanser som maraton, fordi en ikke vet nok om hva det gjør med immunforsvaret. Men han klarer seg fint med kortere distanser, og trener styrke 1-2 ganger i uka.

Ingrid Kristiansen, en av Norges største idrettshelter gjennom tidene.

Ingrid hadde også god kjennskap til at overdreven soling og farlige føflekker kan føre til ulike former for hudkreft. Som mange andre kjenner også hun en som har blitt rammet av føflekkreft, og vet derfor at det er en lumsk kreftsykdom. Heldigvis kan de fleste tilfeller forebygges med gode sol-vaner og ved å unngå solarium.

Vi tviholder på håpet om at hun løper sammen med oss i Kristiansand 9.mai. Både hun og du er hjertelig velkommen – Meld deg på via hjemmesiden vår!

Les mer om hva Ingrid tilbyr her: www.ingridkristiansen.com

Instagram: @ingridkristiansencom

Categories: Blogg, Uncategorized

Post Your Thoughts

Close

Spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål